DŹWIĘKOWE HORYZONTY HUMANISTY
AUDIOSFERA I
Warsztaty Historii Mówionej (HM)
dla uczniów Szkół Partnerskich Instytutu Filologii Polskiej UMCS, studentów Wydziału Humanistycznego UMCS i sympatyków HM
Lublin, 26 i 27 stycznia 2013
Wydział Humanistyczny UMCS, pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4a
Organizatorzy: Instytut Filologii Polskiej UMCS, Studenckie Koło Naukowe Etnolingwistów UMCS
Opiekun ze strony organizatorów: dr Joanna Szadura
Prowadzący:
red. Czesława Borowik (Polskie Radio Lublin)
mgr Anna Niderla (doktorantka w IFP UMCS)
26 stycznia 2013 (sobota)
11:00-13:00 Przygotowanie do sesji nagraniowej
Prowadzący: red. Czesława Borowik PR Lublin
Sala 24 (Nowa Humanistyka)
- I. Technika i informatyka w służbie nagrań
- Sprzęt do nagrywania: amatorskie i profesjonalne rejestratory dźwięku. Dlaczego warto rejestrować profesjonalnie?
- Rola mikrofonu i sposoby pracy z nim. Ze statywem, czy bez?
- Programy montażowe: Adobe Audition i Cool Edit Pro. Dlaczego te? WMA,
MP3 czy wav.?
- II. Przygotowanie materiałów towarzyszących nagraniu. Druki archiwalne
- Nota biograficzna.
- Zgoda na bezpłatne wykorzystywanie nagrań do celów: naukowych, popularyzatorskich, edukacyjnych, radiowych, telewizyjnych, prasowych.
- III. Dokumentacja przyszłego nagrania
Na spotkanie zaproszono Narratorów, którzy zgodzili się opowiedzieć swoją historię uczestnikom warsztatów. Są to:
Halina Górska – sybiraczka (Kazachstan, Uzbekistan)
Danuta Strzelecka- harcerka, więźniarka (Zamek Lubelski)
Mieczysław Smalec – skazany na karę śmierci, więzień okresu komunistycznego (Zamek Lubelski, Wronki)
Michał Kasprzak – NSZZ Solidarność, jeden z przywódców strajków lubelskich (Lokomotywownia PKP)
dr Maria Przeszlakowska – góralka rodem z Poronina
inż. Mariusz Kozak – młody przedsiębiorca, wynalazca, eksporter
- Prezentacja Narratorów przed spotkaniem z nimi i nagraniem.
- Ustalenie kontekstów czyli podstawowych faktów z historii, współczesności, które mogą się łączyć z życiem Narratorów.
- Podział uczestników na zespoły, wybór liderów.
- Praca w zespołach (opracowanie strategii nagrania; kontekst historyczny, współczesny, kulturowy; przygotowania techniczne do sesji nagraniowej).
13:00-13:30 Przerwa
13:30-16:00 Sesja nagraniowa
Prowadzący: red. Czesława Borowik PR Lublin
Spotkanie w sali 24 (Nowa Humanistyka)
- Sesje nagraniowe (w grupach).
- Po zakończeniu nagrań Narratorzy ocenią pracę uczestników warsztatów.
Zadanie: Każdy uczestnik kopiuje do swojego komputera nagrany materiał.
Niedziela, 27 stycznia 2013
10:00-12:00 Ocena zebranego materiału
Prowadzący: red. Czesława Borowik PR Lublin
Spotkanie w sali 24 (Nowa Humanistyka)
- I. Głos mają uczestnicy warsztatów
- Liderzy ze swoimi zespołami przygotowują się do wstępnej prezentacji nagrań (10 minut dla każdej grupy). Oficjalna prezentacja nastąpi w czasie 4. finału konkursu HM „Granice przeszłości” (w maju br.; złożą się na nią najciekawsze fragmenty nagrań 2 x 3 min podmontowanego dźwięku spełniającego wymogi radia, czyli ma być o czymś i w dziennikarskiej formie – monolog, spec, gawęda, korespondencja). Czas nie może być przekroczony, podobnie jak na antenie radia.
- Udzielenie odpowiedzi na pytania:
- Dlaczego X jako Narrator został wybrany do nagrania HM?
- Co istotnego dla historii, współczesności, kultury miał
do powiedzenia Narrator? - Jakie trudności wystąpiły w czasie sesji nagraniowej?
- O co jeszcze można byłoby dopytać Narratora?
- Jak grupa przygotuje się do prezentacji oficjalnej? Jak podzielona
zostanie praca zespołu? - Prezentacja zapisu dźwiękowego w programach: Adobe Audition
i Cool Edit Pro. - Ocena jakości technicznej nagrania i wyrywkowe sprawdzenie merytorycznej jego strony.
II.Podstawowe informacje o montażu dźwięku. Praca na własnych laptopach. Jak powinna wyglądać transkrypcja? Opis płyty CD w zapisie „audio” (WMA).
Zadanie: Przygotować transkrypcję. Lider omawia z grupą zasady współpracy. W wyznaczonym terminie, czyli podczas 4. finału konkursu HM „Granice przeszłości” prace każdej z grup zostaną zaprezentowane.
III. Złożenie portfolio u dr Joanny Szadury (docelowo Pracownia „Archiwum Etnolingwistyczne” UMCS), czyli:
- Nota biograficzna i zgoda na publikację.
- Płyta CD w zapisie „audio” wraz z opisem płyty i na płycie.
- Transkrypcja wg podanego wzoru.
- Płyta CD w zapisie „audio” z materiałem prezentowanym jako forma dziennikarskiej wypowiedzi.
12:00-12:30 Przerwa
12:30-14:00 Jak analizować teksty HM
Prowadzący: mgr Anna Niderla
Sala 24 (Nowa Humanistyka)
- Krótka historia oral history (wykład)
- Historia nagrana, przepisana i co dalej…? (konwersatorium)
UWAGA
Na podstawie złożonego portfolio oraz udziału w wykładzie teoretycznym i konwersatorium uczestnicy warsztatów uzyskują poświadczenia o odbytych warsztatach Historii Mówionej wraz z oceną pracy.
Uroczyste wręczenie nastąpi w czasie 4. finału konkursu HM
„Granice przeszłości”w maju br.
Na warsztaty należy zabrać (o ile to możliwe): sprawny (baterie, akumulator) rejestrator dźwięku (jeśli posiadamy), słuchawki, laptop z programem Cool Edit Pro lub Adobe Audition (może być wersja demo).
Za stronę techniczną warsztatów odpowiada Damian Gocół (SKNE, kontakt: damian.gocol@gmail.com).
Za stronę organizacyjną odpowiada Anna Kowalska (SKNE, kontakt: aniakowalska-88@wp.pl).
Organizacja całości: dr Joanna Szadura (IFP UMCS, kontakt: joanna.szadura@wp.pl).